Programowanie offline - zabawy na czas kwarantanny

czwartek 19 marca 2020
  • Cykl zabaw będzie publikowany co drugi dzień na stronie koduj.gov.pl zaczynając od 18 marca (fot. mat. koduj.gov.pl)
    Cykl zabaw będzie publikowany co drugi dzień na stronie koduj.gov.pl zaczynając od 18 marca (fot. mat. koduj.gov.pl)
  • Pierwszą zabawą jest geometryczne rysowanie - można ją dowolnie modyfikować (fot. mat. koduj.gov.pl)
    Pierwszą zabawą jest geometryczne rysowanie - można ją dowolnie modyfikować (fot. mat. koduj.gov.pl)
Za nami pierwsze dni kwarantanny domowej. W internecie pojawia się wiele inspiracji, jak spędzić ten czas. Warto zwrócić uwagę na te, które łączą w sobie naukę i zabawę. Co powiecie na przygodę z programowaniem… offline?!

Ministerstwo Cyfryzacji razem z Państwowym Instytutem Badawczym NASK organizuje cykl „Dwadzieścia minut z programowaniem”, w którym co drugi dzień, od 18 marca, będą publikowane ciekawe zabawy. Co ważne, nie będą do nich potrzebne smartfony, tablety czy komputery, a mimo to dziecko będzie poznawać pewne elementy programowania.

#zostanwdomu, baw się i ucz

- Czas kwarantanny to czas wyzwań dla każdego z nas. My też przyłączamy się do apelu #zostanwdomu, ale chcemy Państwu w tym pomóc. Przygotowaliśmy więc propozycję pakietu zabaw, które mogą stać się początkiem świetnej przygody z programowaniem - powiedział minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Zabawy, które proponujemy to nie tylko sposób na nudę, to też forma nauki przez zabawę i kolejna atrakcyjna propozycja na spędzenie czasu z bliskimi – dodaje szef MC. Nauka programowania jest inwestycją w przyszłość dziecka, ale nie tylko w tę zawodową. Poznając świat kodowania uczymy się logicznego myślenia, pracy w grupie, rozwiązywania skomplikowanych problemów, a to kompetencje, które przydadzą się każdemu, niezależnie od tego jaką droga zawodową pójdzie.

Pierwsza zabawa – geometryczne rysowanie 

CO BĘDZIE POTRZEBNE?

Kartka papieru (najlepiej w kratkę)
Kredki
Ew. kostka do gry

ZASADY

Zabawa polega na wspólnym, naprzemiennym wypełnianiu kartki kolorowymi figurami geometrycznymi, np. trójkątami, kwadratami, prostokątami, kołami... Należy ustalić wcześniej z dzieckiem, jakie figury zna, ewentualnie zapoznać je z podstawowymi figurami, które będą punktem wyjścia do zabawy. Uczestnicy zabawy sami decydują, jaka to będzie figura, w jakim miejscu ją umieszczą, jaką będzie miała wielkość i kolor. Figury mogą nachodzić na siebie lub tylko ze sobą stykać. Dodatkowo można wprowadzić warunek, np. że nie można narysować tej samej figury dwa razy z rzędu albo wybór kształtu można pozostawić osobie, która aktualnie nie rysuje. W trakcie rysowania obserwujcie, czy Wasza praca nabiera kształtu, czy powstający z wielu figur rysunek zaczyna coś przypominać. Możecie także ustalić temat pracy lub zdać się na przypadek i swobodę interpretacji powstającego „dzieła”.

Zabawę można urozmaicić, dodając do niej kostkę do gry. Ustalcie, jaką figurę geometryczną będzie oznaczała konkretna liczba oczek na kostce. Np. 1 – koło, 2 – prostokąt, 3 – trójkąt,4 – kwadrat, 5 – pięcioramienna gwiazda, 6 – sześciobok. Taki zestaw to nasze dane, które podczas rzutu kostką będą losowane.

Zabawy są publikowane na stronie www.koduj.gov.pl.

Kategoria: Kącik kreatywny